“Resultatet av vårt samarbete med BETA är att en fantastisk dynamik har uppstått mellan våra medarbetare. I en förändringsbenägen verksamhet har målsättningen varit att inspirera våra medarbetare till att våga växa och utvecklas. Detta har stärkt självförtroendet och självledarskapet på företaget vilket gör att vår verksamhet går än fortare framåt nu”

Det började med ett säljsamtal från BETA i januari 2016 som följdes av en presentation inför ledningsgruppen. De tyckte om vad de fick se och höra och några veckor senare genomfördes den första BETA Performance Index, BPI, mätningen.

Det berättar Pontus Ellefsson, VD på ClearOn AB.

– Det ringer alla möjliga företag som erbjuder tjänster inom ledarskapsutveckling och vi samarbetade redan med ett företag, men i början av 2016 var vi mogna för att göra ett byte. Vi hade börjat titta runt då BETA kontaktade oss och resten är historia, säger Pontus.

ClearOn, som fram till 2015 hette Kuponginlösen, samarbetar med cirka 6 000 butiker och hanterar kuponger, presentkort, betalningar och värdeavier för 5 miljarder kronor årligen. Under varumärket Wave utvecklar och säljer ClearOn kassasystem och kortterminaler till handeln.

I allt de gör så hanterar ClearOn ett stort antal transaktioner. De är ett betalningsinstitut med Finansinspektionens tillstånd att tillhandahålla betaltjänster. ClearOn har 70 anställda och firar 50-årsjubileum under 2018.

– Vi blev tidigt imponerade av vad konceptet BETA kunde erbjuda som vi upplevde som något verkligen unikt. Det är tydligt och framförallt, mätbart. Det var en av anledningarna till att vi tidigt bestämde oss för att använda hela verktygslådan, säger Pontus.

Efter den första BPI-mätningen diskuterades hur företaget skulle ta arbetet vidare. Efter sommaren 2016 arrangerades en kick-on med olika övningar ute på Bosön där fokus var att fortsätta jobba med företagets värdegrund och spelregler.

– Vi hade jobbat med värdegrunden tidigare men då vi är ett företag som de senaste 10 åren växt med 500% så har vi väldigt många nya medarbetare. Medarbetare som behövde komma in i laget. Det var då vi började jobba med ”Lagdialogen”, berättar Pontus.

BETA Team Performance erbjuder verktyg för att hjälpa företag och medarbetare jobba med sina värderingar för att skapa en gemensam ”matchtröja”. Dessa verktyg kallas ”Lagdialogen” och är en samling hjälpmedel för att skapa det goda samtalet mellan företag och medarbetare. För att utveckla värderingarnas ord till verkliga beteenden.

Sedan starten har ClearOn numera genomfört två BPI-mätningar och nästa är planerad under hösten 2018.

– Resultatet av vårt samarbete med BETA är att en fantastisk dynamik har uppstått mellan våra medarbetare. I en förändringsbenägen verksamhet har målsättningen varit att inspirera våra medarbetare till att våga växa och utvecklas. Detta har stärkt självförtroendet och självledarskapet på företaget vilket gör att vår verksamhet går än fortare framåt nu.

– Vi har kommit till insikt att det är ett stort och ambitiöst program som BETA har formulerat där allt hänger ihop i en kontinuerlig process. Det tog lite längre tid i uppstartsfasen än vad vi först trodde men man måste prioritera och ta tiden att göra detta arbete. Det är det värt.

 Det är svårt att se att någon annan leverantör skulle kunna erbjuda en bättre lösning för våra behov, avslutar Pontus.

clearon_ref
patrik_clearon
Pontus Ellefsson, VD ClearOn
Liknande referenser
Kontakta oss

Skicka gärna ett meddelande/mail så återkommer vi så fort som möjligt.

Inte läsbar? Byt text. captcha txt